Att ha bra skor för ett ute pass kan jag skriva under på, ett par löpar skor ska kännas bra på fötterna. Fötterna vill säga: Kom igen nu! ska vi ta en tur? Jag gråter att stå här i stället, kom igen nu då tanten! Jag köpte ett par dyra skor förra sommaren hos inter sport här i Karlshamn, dyrt? javisst, men dom är underbara! Att skubba i, jag har nu köpt ett par till men av annat märke som jag tänkt mig att ha till tävling, när det nu i hela världen blir några tävlingar. Men skall springas i lite innan man kan ta första tävlingen i dom.

Mina skor har aldrig gett mig några skavsår, löparens trista följeslagare, jag tror det beror på mina bra skor. Väl insprungna och vårdare ömt, ta hand om skorna är viktigt. Efter ett pass ställer jag dom vid värmepumpen så dom får torka om dom har fukt, fotsvett? Men inte så länge så sulorna torkar sönder, gummit ska man vara försiktigt med, det vet vi väl killar? ………………..

Sen ibland tar jag fram sprayen med anti fotsvett om det behövs, mina skor blir som nya. Och jag längtar til nästa löptur och nya vyer, igår började jag gå förvisso, dom har en kampanj här, hitta porten i Karlshamn, jag hittade 4styck, tar fler på måndag, roligt initiativ. Och för mig ett bra sätt att lära mer om min stad.

Spring aldrig lopp innan du sprungit in skorna!

Borsta bort smutsen innan du kliver in i bilen efter loppet.

Låt dina skor vila – byt skor ofta! Ha fler löpar skor att växla mellan, jag har tre att löpa i och ett par promenad skor.

 Sätt i ett par nya skoband – skorna är som nya igen! ibland om det behövs.

Tvätta innersulorna separat och använd den hårda sidan på en tvättsvamp för att rengöra mellansulans sidor. 

TVÄTTA aldrig dina skor i tvättmaskinen! särskilt om det är din favorit skor…………

 Det bästa och mest skonsamma sättet att torka skorna är att fylla dem med papper efter tvätt. Byt ut tidningspappret efter någon timme. Om du inte har annat sätt.

Förvara skorna mörkt och svalt.

 Om skorna har en tendens att krökas upp i tådelen kan du sätta i skoblock som hjälper till att hålla dem spända. 

Sko råd källa: runnersworld.se och egen erfarenhet.