1. Muskeltillväxt: Tack vare att knäböj belastar hela kroppen med en tung vikt så involveras  nästan alla kroppens muskler. När alla muskler används vid styrketräning  på det här viset blir det anabola gensvaret mycket stort, och därför är  övningen ovärderlig när det gäller att lägga på sig muskelmassa snabbt.
  2. Användbarhet: Knäböjsrörelsen är väldigt naturlig för oss, och  rekryteringen av muskler vid knäböj liknar den som sker i en väldigt stor  mängd sporter och vardagliga situationer. Vare sig du behöver hoppa, springa, sparka eller lyfta så kommer tung knäböjsträning hjälpa dig att  klara dessa situationer med bravur.
  3. Den  Bästa Coreträningen: Vid knäböj används bålmuskulaturen maximalt. Magen och ryggen får arbeta stenhårt för att förflytta kraft från över till underkropp och hålla ryggraden i ett stabilt läge. Det är framförallt sådana här rörelser vi behöver en stark bål till.
  4. Träningseffektivitet:Om du gör fem set tunga knäböj så innebär det att du kanske kan strunta I att göra en hel rad andra övningar. Lägg till fler set, så kan du kanske  göra lite färre av alla utfallssteg, benspark, bencurl, och så vidare.
  5. Styrkeökning: Tack vare att övningen tillåter att man hanterar så stor vikt och så många  muskler, så är knäböj ypperlig för att öka sin styrka. Detta upplever de flesta som börjar knäböja regelbundet. Självklart visar det sig bland annat på att de kan lassa på mer vikt på stången när de böjer, men även I det vardagliga livet. Detta återkopplar till punkt 2 då vanliga  ansträngningar som att bära saker, putta möbler, eller brottas med kompisarna kan plötsligt kännas mycket enklare. Knäböj är riktigt bra för  att öka din explosiva styrka, och gynnar både dig som är vardagsmotionär, men även dig som tränar för att prestera bra i en sport.

Dra in magen, spänn korsetten så att ryggen blir stabil, knäna ska vara i samma riktlinje som tårna – ser du tårna hela tiden ja men då gör du rätt !